Sprawozdania z realizacji planu zawodowego nauczycieli

SPRAWOZDANIE

 

 

DOKUMENTY POŚWIADCZAJĄCE KWALIFIKACJE ZAWODOWE – dyplom ukończenia studiów licencjackich na kierunku pedagogika opiekuńczo – wychowawcza w Gdańsku oraz dyplom ukończenia studiów magisterskich na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna w Toruniu,

 

 

SZCZEGÓŁOWE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

 

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego sporządziłam na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013r.).

Staż rozpoczęłam z dniem 01.09.2013r. – 31.05.2016, Był to Staż, był czasem aktywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie w planie rozwoju zawodowego.

Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności opiekuńczo – wychowawcze, dydaktyczne oraz wdrażałam znajomość prawa oświatowego w sferze funkcjonowania przedszkola, brałam udział w realizacji działań przedszkola m.in.: edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych.

Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego.

 

Wymagania do uzyskania stopnia awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego.

  1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. (§ 7 ust. 2 pkt. 1)
  2. Współpraca z opiekunem stażu:

We wrześniu 2013r. nawiązałam współpracę z opiekunem stażu Danutą Gołębicką. Po złożeniu wniosku o rozpoczęcie stażu, przygotowałam planu rozwoju zawodowego, po czym wspólnie ustaliłyśmy terminy spotkań oraz cele wszelkich działań, które pozwolą mi w rozwijaniu własnych kompetencji zawodowych szczególnie ważnych z punktu widzenia potrzeb przedszkola. Podczas stażu opracowywałam konspekty zajęć dydaktycznych. Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu, a także konsultowałam się z innymi nauczycielkami odnośnie pracy dydaktycznej. Takie rozwiązania pozwoliły mi zapoznać się z różnymi metodami i formami pracy pedagogicznej. W podsumowaniu pracy określiłyśmy mocne i słabe strony własnej pracy.

 

2.Poznanie procedury awansu zawodowego:

-We wrześniu 2013 roku zapoznałam się z rozporządzeniem MENiS z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego.

 

3.Poznanie zasad funkcjonowania i zadań przedszkola.

 

-We wrześniu 2013 roku analizowałam dokumentację przedszkola: statut przedszkola, regulaminy.

-W listopadzie 2013 roku zapoznałam się z rozporządzeniem MEN z 14.09.2009 roku, w sprawie nadzoru pedagogicznego. Znajomość tego rozporządzenia pozwoliła mi na współtworzenie planu nadzoru pedagogicznego naszej placówki, na rok szkolny 2013/2014, 2014/2015 oraz rok szkolny 2015/2016.

  1. Monitoring i ewaluacja własnej pracy: – opracowywanie miesięcznych planów dydaktyczno- wychowawczych; – prowadzenie wymaganej przepisami dokumentacji pedagogicznej: dziennik zajęć; – okresowe diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych wychowanków; – w okresie stażu uczestniczyłam w zewnętrznej ewaluacji problemowej w zakresie wymagań:1.Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. 2.Dzieci nabywają umiejętności określone w podstawie programowej. 3. Respektowane są normy społeczne(od 7stycznia 2014-do 10.01.2014r.)

-prowadzenie obserwacji dzieci,

-prowadzenie gotowości szkolnej dzieci

  1. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej:

– brałam udział w doskonaleniu zawodowym nauczycieli : Od początku swojej pracy w przedszkolu systematycznie podnoszę swoje kwalifikacje zawodowe celem doskonalenia procesu dydaktycznego. Tematykę warsztatów, szkoleń, kursów, seminariów szukałam i wybierałam pod kątem przydatności i atrakcyjności. W trakcie trwania stażu ukończyłam:

 

  • udział w szkoleniu pt. „Warsztaty Muzyki Etnicznej”. Poznałam pierwsze kroki w budowaniu instrumentów, uczyłam się gry na bębnach (zaświadczenie z roku 2013),
  • udział w warsztatach metodycznych „ Świat małego odkrywcy – zabawy eksperymentalne w zakresie chemii i fizyki dla dzieci w wieku przedszkolnym” (zaświadczenie z roku 2013),
  • wzięłam udział w zajęciach „Wspieranie rozwoju dzieci w związku z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego” w ramach którego zrealizowałam zagadnienia związane z:

 

  • ( dojrzałością i gotowością szkolną, rolą zabawy w edukacji dziecka, metody i formy pracy z młodszym uczniem, rozwój poznawczy dziecka a uczenie się, indywidualizacja a wielopoziomowość w nauczaniu, kompetencje i umiejętności kluczowe).Zajęcia prowadzone przez firmę doradczo szkoleniową Consulting z Chojnic. Uzyskałam zaświadczenie(Czerwiec 2014),
  • udział w 2 części szkolenia pt.” Warsztaty Muzyki Etnicznej”. Poznałam budowę instrumentów etnicznych z materiałów ekologicznych (berimbao i reko-reko), (zaświadczenie kwiecień 2015),
  • ukończyłam szkolenie „Ochrona Danych Osobowych”, celem szkolenia było zdobycie wiedzy oraz umiejętności związanych z zabezpieczeniem danych oraz prowadzenie dokumentacji zgodnej z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (dz. U. 1997r.Nr 133 poz.883, tekst jednolity: DzU. 2014r. z późniejszymi zmianami),
  • uczestniczyłam w warsztatach metodycznych pt.” W krainie papieru- zabawy ruchowe do wierszy i piosenek z wykorzystaniem różnych form papieru” , uzyskałam zaświadczenie od ośrodka Metodycznego Metris (kwiecień 2016r.)
  • ukończyłam szkolenie o ochronie danych osobowych, zaświadczenie w realizacji (czerwiec 2016r).
  1. Tworzenie własnego warsztatu pracy, materiałów dydaktycznych, dekoracji sali itp.

W miarę potrzeb korzystałam z literatury pedagogiczne, czasopism kolekcjonowanych przez nasze przedszkole, ale też tworzyłam własny warsztat pracy i materiały dydaktyczne, dekorowałam sale i inne pomieszczenia przedszkole zgodnie z porami roku. Starałam się dbać jak najlepiej potrafię o estetyczny wygląd sali. Wykonując dekorację dbałam, aby była ona zgodna z tematyką kącików zainteresowań dzieci oraz aktualną porą roku. 7. Czytelnictwo wydawnictw pedagogiczno- psychologicznych – wyszukiwanie materiałów edukacyjnych dotyczących wzbogacenia pracy nauczyciela o ciekawe metody i formy pracy stosowane w wychowaniu przedszkolnym.

Tworząc plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na bieżąco sięgałam do fachowych publikacji  nauczania przedszkolnego. Wiele podpowiedzi znalazłam w Magazynie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego  „ głos Nauczycielski”, gdzie wyszukałam wiele propozycji literatury pedagogicznej jak i wiele przydatnych publikacji na temat sposobów rozwijania indywidualnych potrzeb i możliwości przedszkolaków. Poprzez kursy, szkolenia i warsztaty wzbogaciłam swoją wiedzę i doświadczenie, rozwinęłam umiejętności oraz poszerzyłam możliwości zawodowe. Zdobytą wiedzę wykorzystałam podczas zajęć z dziećmi i spotkań z rodzicami. 8. Poszerzenie swojej wiedzy poprzez kontakt z wykwalifikowanymi osobami (spotkania z psychologiem, logopedą).

Podczas stażu spotykam się na bieżąco z logopedą i omawiałam z nim indywidualne potrzeby, braki i ewentualną pomoc dziecku. Spotkanie z Panią z poradni psychologiczno pedagogicznej w naszym przedszkolu oraz współpraca z poradnią w ramach indywidualnych potrzeb dziecka. 9. Zbieranie informacji o własnych osiągnięciach od dyrektora, opiekuna stażu, Rady pedagogicznej

dyplomu, zaświadczenia, podziękowania za udział w szkoleniach, warsztatach oraz

– Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania; – Opracowanie pomocy dydaktycznych . 8. Publikowanie własnych prac.

-publikacja sprawozdania na stronie przedszkola. 10. Włączenie się do akcji:

– „Cała Polska czyta dzieciom”, zorganizowałam w swojej grupie akcję czytanie bajek dzieciom. Czytałam dzieciom znane i popularne baśnie z morałem, po czym wyciągałam z dziećmi wnioski. Stworzyłam rodzicom, dzieci możliwość czytania bajek w przedszkolu. Rodzic miał możliwość przyniesienia wybranej bajki i przeczytania jej.

-Wzięłam udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym pt.” Tata czyta – ja rysuję” zorganizowanym przez Przedszkole nr 10 w Malborku, czego poświadczeniem jest dyplom z podziękowaniem za udział i opiekę artystyczną nad dziećmi (Czerwiec 2015). W tym samym przedszkolu wzięłam udział w konkursie plastycznym pt.” Zamki, zameczki nie tylko z bajeczki”, otrzymałam podziękowanie za udział i opiekę artystyczną ( rok 2013).

-„Góra Grosza”, włączyłam się do akcji zbiórki pieniędzy na rzecz Domów dla Dzieci i zawodowych rodzin zastępczych, poświadczeniami są dyplomy z wyrazami uznania za ogromny wkład podczas ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza” (grudzień 2013 i 2014).

– „Ho Ho Ho”, zorganizowałam w naszym przedszkolu zbiórkę słodyczy dla dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kościerzynie, otrzymałam podziękowanie za życzliwość, pomoc i wsparcie (grudzień 2015).

-„Czyste Powietrze Wokół Nas”, zgłosiłam i wzięłam udział w realizacji programu edukacyjnego dotyczącego profilaktyki antytytoniowej (dzieci 5-6 letnich), organizowanej przez Powiatową Stację Sanitarno –Epidemiologiczną w Kościerzynie (październik 2015). 11. Włączanie do zajęć elementów terapii pedagogicznej.

Podjęłam działania skierowane do dzieci z trudnościami. Działania za pomocą metod i technik zmierzających do przywrócenia pożądanych cech osobowych w obrębie motywacji oraz pozytywnych emocji.

  • Metoda nagradzania (serduszkowce zachowanie)
  • Indywidualizacji (tempo dostosowane do dziecka)
  • Zasada „drobnych kroków”
  • Systematyczności
  • Doprowadzania rozpoczętej pracy do końca
  • Wdrażania do samokontroli
  • Eliminowania frustracji, nie obniżania oceny dziecka, ocena za wkład pracy, nie za efekt.
  1. Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§ 7. ust 2. pkt 2.) 1. Poznanie i uwzględnianie potrzeb rozwojowych dzieci: -stosowanie różnorodnych metod i form pracy z uwzględnieniem zainteresowań i różnic rozwojowych dzieci; – eksponowanie prac dzieci; – udział dzieci w konkursach organizowanych przez różne instytucje i przedszkola takich jak: konkursy plastyczne, małe formy teatralne, festyny; – udział dzieci w przedstawieniach; – organizacja konkursów ukierunkowanych na zagadnienia profilaktyczne czy rozwój zainteresowań wychowanków; – współorganizowanie akcji o zasięgu lokalnym: Sprzątanie Świata. – organizowanie wycieczek dla dzieci po najbliższej okolicy.

2.Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków:

Obserwacja dzieci, – rozmowy z dziećmi, – zebrania z rodzicami, – spotkania indywidualne wynikające z zainteresowania i potrzeb rodziców.

Prowadzona przeze mnie praca, stała i systematyczna obserwacja dzieci, badanie ich kompetencji i umiejętności, diagnozowanie rozwoju, pozwoliły na opracowanie efektywnych sposobów oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych. Dużą rolę w prawidłowym i skutecznym funkcjonowaniu placówki odgrywa współpraca z rodzicami wychowanków. Spójność działań rodziców i przedszkola zapewnia ciągłość procesu wychowawczego. Aby spełnić te wymagania zawsze dbałam i dbam o dobry kontakt z rodzicami, podejmując różnorodne formy współpracy z nimi. Główne formy tej współpracy to: zebrania informacyjne, zajęcia otwarte, uroczystości  z udziałem członków rodziny, rozmowy indywidualne. -Prowadzenie kącika informacyjnego dla rodziców, zawieszanie informacji dotyczących ogólnego rozwoju dziecka, ciekawostek, treści programowych; 3. Współorganizowanie i przygotowywanie uroczystości i imprez przedszkolnych.

Współpraca w przygotowaniu uroczystości przedszkolnych:

 

-Tradycje ludowe związane z „Andrzejkami”:(listopad 2013,2014,2015). Współorganizacja dla dzieci Andrzejek, które miały na celu wprowadzenie dzieci w świat wróż, ostatnich hucznych zabaw przed zbliżającym się adwentem. Dzieci poznawały tego dnia dawne tradycje ludowe oraz mogły aktywnie w nich uczestniczyć, m.in.: wylewanie wosku na zimną wodę, losowaniu przedmiotów o symbolicznym znaczeniu, nakłuwanie serduszka i poznawanie imienia przyszłej żony lub męża itp.

-„Barbórka”(grudzień 2013, 2014, 2015).Współorganizacja „Dnia Górnika”, obchodzone 4 grudnia. Tego dnia gościmy Górników, którzy opowiadają o swojej pracy.

-Witaj święty Mikołaju:(grudzień 2013, 2014, 2015). Grudzień był i jest do tej pory czasem intensywnej pracy. Czas przygotowań związanych Bożym Narodzeniem. Współpracowałam z nauczycielkami i dyrektorem naszej placówki w przygotowaniu imprezy oraz niespodzianek dla dzieci.

– Bal karnawałowy( luty 2014, styczeń 2015, 2016), współtworzenie balu przebierańców dla dzieci z całego przedszkola, zabawa z dziećmi podczas imprezy. W 2014 roku pomoc przy tworzeniu i przeprowadzaniu konkursów. W 2015 i 2016 roku bal łączony z obchodami Dnia Babci i Dziadka.

– Dzień Babci i Dziadka: (styczeń 2015, 2016):wspomniane jak wyżej, współorganizacja obchodów Dnia Babci i Dziadka,

– Pierwszy Dzień Wiosny (marzec 2014,2015, 2016), wspólne obchody pierwszego dnia wiosny, poznanie tradycji topienia marzanny,

-Dzień Ziemii (kwiecień 2015),

– Spotkanie z muzyka etniczną (kwiecień 2014, 2015, 2016r.)

-Dzień Matki (maj 2016), współorganizacja pikniku, konkursami i artystycznymi występami z okazji Dnia Matki

-Dzień Dziecka (czerwiec 2014, 2015, 2016): współorganizacja corocznej imprezy zorganizowanej z okazji Dnia Dziecka wraz z zaproszonymi gośćmi (dzieci z nauczycielami z Publicznego Przedszkola w Wielu).

Współpracę oraz dokładne daty potwierdzają zapisy w dzienniku, opiekun stażu, nauczyciele oraz dyrektor.

 

4.Organizacja uroczystości i imprez przedszkolnych.

 

– Zajecia adaptacyjne (wrzesień 2013, 2014, 2015),

– „Kiermasz kartek świątecznych”, pomysłodawca i współtwórca kiermaszu kartek świątecznych (Boże Narodzenie 2013,2015,a w 2014 r.- połączone z kiermaszem ozdób Bożonarodzeniowych), zaś ( kartki Wielkanocne 2014r),

– „Poznajemy zawody”: W grudniu 2015 spotkanie z górnikami z okazji „ Barbórki”, było inspiracją do stworzenia i zorganizowania spotkań z wybranymi przedstawicielami zawodów.Tworzyłam zaproszenia oraz podziękowania za przeprowadzone spotkanie. Stworzyłam dzieciom możliwość poznania pracy, atrybutów i obowiązków związanych z poszczególnym zawodem. Poznaliśmy pracę:

  • górnika (grudzień 2013, 2014, 2015),
  • aptekarza ( luty 2016),
  • leśniczego (maj 2016. ), zorganizowałam poznanie zawodu połączone z wycieczka do Leśniczówki Dąbrowa, poznaniem poszczególnych gatunków roślin, drzew, krzewów zakończonych ogniskiem,
  • rolnika (czerwiec 2016), ), zorganizowałam poznanie zawodu połączone z wycieczka do Państwa Knitter w miejscowości Mniszek, poznaniem maszyn rolniczych, zwierząt hodowlanych,
  • policjanta (czerwiec 2014, 2015, 2016) , praca policjanta połączona z pokazami „ psów przewodników” oraz nauczą dotyczącą spędzania bezpiecznie wakacji.-Jasełka Bożonarodzeniowe, połączone ze spotkaniem z Gwiazdorem (grudzień 2013, 2014, 2015), przygotowanie dzieci do występów artystycznych, nauka śpiewu kolęd wraz z rodzicami, dzielenie się opłatkiem rodziców z dziećmi, organizacja spotkania z Gwiazdorem,-Dzień Babci i Dziadka: (styczeń 2014, 2015, 2016 ): organizacja obchodów Dnia Babci i Dziadka, przygotowanie dzieci do występów artystycznych,-Dzień Dziecka (czerwiec 2014, 2015, 2016): tworzenie konkursów dla dzieci z naszego Przedszkola i Publicznego Przedszkola w Wielu). 5.Współpraca z nauczycielami podczas organizowania różnorodnych imprez, wyjść i wyjazdów dzieci poza teren przedszkola:Współpraca z nauczycielami z Publicznego Przedszkola w Karsinie była prowadzona na bieżąco poprzez imprezy okolicznościowe, wymiana wiedzy i spostrzeżeń oraz wyjazdów takich jak :Rok 2013/2014:- Wyjazd do Bąka, obchody 1 Dnia Wiosny (marzec 2014)-wyjazd do Kościerzyny na spektakl pt.”Jak Rumcajs, Cypiska uratował”,-wyjazd od Skansenu we Wdzydzach Kiszewskich(maj 2015r)-wyjazdo do kina Remus w Kościerzynie na bajkę pt.” Ups, Arka odpłynęła” (czerwiec 2015r.)-wyjazd do kina „Remus”, przedstawienie teatralne pt.” Czerwony Kapturek”(listopad 2016)-wycieczka do Leśniczówki w Dąbrowie (maj 2016)-wycieczka do Muzeum Ziemii Zaborskiej w Wielu (czerwiec 2016), b) wycieczki w teren, (przez cały okres stażu), związane z tematyką zajęć oraz zmianą pory roku, np. Szukamy oznak wiosny 6. Współpraca z rodzicami, Szkołą Podstawową i środowiskiem.-organizacja spotkań organizacyjnych, przy czym omówienie rocznego planu współpracy z rodzicami( wrzesień 2013, 2014 i 2015),-przekazywanie rodzicom na bieżąco informacji o postępach dziecka (przez cały okres stażu),-zebrania z rodzicami dotyczące Gotowości Szkolnej Dziecka, dotyczące dzieci 6 i 7 letnich (początek maja 2015 i 2016r.),
  • – odwiedzanie Szkoły Podstawowej w Karsinie z dziećmi mającymi rozpocząć naukę w szkole (maj 2015 i 2016r.) mające na celu poznanie otoczenia, warunków nauczania, przezwyciężenie lęku przed nową sytuacją oraz współpraca z nauczycielami klas 1-3, logopedą itp.,
  • -współpraca z rodzicami, dziadkami podczas imprez okolicznościowych tj. Jasełka, Bal Przebierańców, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Dziecka, Pikniki, Zakończenie Roku Szkolnego(przez cały okres stażu),
  • -przedstawienie rodzicom programu nauczania, omówienie wstępnych i końcowych arkuszy obserwacji(październik, maj każdego roku),
  •  
  • -wycieczka do gospodarstwa Państwa Knitter w Mniszku (Czerwiec 2016)
  • -wycieczka do Skansenu we Wdzydzach Kiszewskich (czerwiec 2016),
  • -wyjazd do Bąka, obchody 1 Dnia Wiosny (marzec 2016)
  • Rok 2015/2016:
  • -wyjazdo do Krzywego Domu w Szymbarku (maj 2015)
  • -Wyjazd do Bąka, obchody 1 Dnia Wiosny (marzec 2015)
  • Rok 2014/2015:
  • – całodniowa wycieczka do Sarbska koło Łeby( czerwiec 2014r.)
  • a) wycieczki autokarowe :
  •  
  • Potwierdzeniem powyższej współpracy są zdjęcia na stronie internetowej przedszkola: www.przedszkolekarsin.pl oraz wpisy w dzienniku zajęć.
  • -Dzień Matki (maj 2016 ), współorganizacja pikniku z konkursami, (maj 2014, 2015, 2016) organizacja obchodów Dnia Matki, przygotowanie dzieci do występów artystycznych z okazji Dnia Matki,
  • -Bal karnawałowy( luty 2014, styczeń 2015, 2016), Organizacja zabaw z dziećmi podczas imprezy. W 2014 roku tworzenie i przeprowadzenie konkursu. W 2015 i 2016 roku bal łączony z obchodami Dnia Babci i Dziadka,
  • – Spotkanie opłatkowe dla własnej grupy (grudzień 2013,2014,2015), stworzyłam dzieciom z własnej grupy uroczyste spotkanie opłatkowe na którym dzieci miały możliwość dzielenia się smakołykami, spędzenia czasu przy wspólnym śpiewie kolęd, składania sobie życzeń oraz dzielenia się opłatkiem,
  1. Współpraca ze specjalistami – korzystanie z wiedzy i doświadczenia psychologa, logopedy.

Współpracuje na bieżąco, ale również gdy zajdzie taka potrzeba ze specjalistami. Praca z dziećmi niejednokrotnie wiąże się z różnorodnymi trudnościami, a także problemami. Podjęłam współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Kościerzynie. Współpraca ta polegała na proponowaniu rodzicom możliwości korzystania z usług poradni w przypadku konkretnych trudności wychowawczych. Do tego celu wystawiłam opinię o dziecku.

Wszystkie dzieci w przedszkolu są  diagnozowane przez logopedę , a z dziećmi u których wykryto wady wymowy prowadzone są zajęcia logopedyczne. Na bieżąco przekazywałam rodzicom diagnozę i zalecenia logopedy. III. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 7 ust. 2 pkt. 3) 1. Wykorzystywanie technologii komputerowej w pracy – opracowanie pomocy, dokumentów, scenariuszy, planów miesięcznych. Korzystanie podczas zajęć z różnorodnych źródeł informacji, środków audiowizualnych (komputer, DVD, telewizja).Opracowanie i drukowanie dyplomów, zaproszeń, podziękowań na różne okazje. Komputer jest ważnym elementem pracy nauczyciela. W swojej pracy pedagogicznej wykorzystywałam technologię komputerową i informacyjną do przygotowywania: sprawozdań, scenariuszy zajęć i uroczystości, pomocy dydaktycznych, zaproszeń itp. Umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem wykorzystywałam w następujący sposób: -Czerpałam wiedzę na temat awansu zawodowego, -Poznawałam przepisy prawa oświatowego , -Odwiedzałam różne strony np.: www.blizejprzedszkola.pl, www.przedszkolak.pl , www.men.gov.pl, www.literka.pl -Wyszukane materiały i informacje były pomocne w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, korzystałam z internetu poszukując pomocy niezbędnej w pracy. Internet i komputer pomógł mi w zdobywaniu wiedzy i był niezastąpionym narzędziem komunikacji. Technologia komputerowa ułatwiła mi pracę, W swojej pracy korzystałam z programów komputerowych potrzebnych do przygotowywania dokumentacji np.: Windows – wykorzystywałam do tworzenia i opracowywania: Planu Rozwoju Zawodowego i sprawozdania z Planu, scenariuszy zajęć i imprez; zaproszeń, aby uatrakcyjnić zajęcia sięgałam do nagrań  różnego typu, jak również do bajek i filmów edukacyjnych.

Nawiązałam współpracę z przedszkolem nr 10 w Malborku, czego dowodem jest uczestniczenie w konkursach tego przedszkola oraz korespondencja listowna potwierdzająca współpracę. IV. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań . (§ 7 ust. 2 pkt. 4)

  1. Poszerzanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki przez udział w różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego.

Swoją wiedzę i umiejętności z tego zakresu doskonaliłam poprzez czytanie literatury fachowej, udział w szkoleniach. Dużo wskazówek, rad i ciekawych sugestii śledziłam czytając wypowiedzi nauczycieli w Internecie.

Różne formy szkoleń opisałam w § 7 ust. 2. pkt. 1. Systematycznie gromadziłam materiały służące własnemu rozwojowi.

Korzystałam z zasobów Biblioteki w Wielu. Czytając literaturę i korzystając z stron internetowych szukałam podpowiedzi do prowadzenia ciekawszych zajęć, uroczystości, innych spotkań, które odbywały się w przedszkolu.

Istotnym elementem pracy nauczyciela jest stały kontakt z rodzicami. Spotkania z rodzicami pozwalają na systematyczny monitoring zachowania i postępów dziecka oraz na wyjaśnienie i pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów`.

Zdobyte wiadomości wykorzystałam w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i spotkaniami z rodzicami. 2. Samokształcenie – opisane wyżej. 3. Realizowanie programu adaptacyjnego:

Prowadzenie zajęć adaptacyjnych na początku każdego roku

– Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami; – Pedagogizacja rodziców „Adaptacja dziecka do przedszkola”.

  1. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. (§ 7 ust. 2 pkt. 5) .

Aktualizacja wiedzy poprzez indywidualne studium prawa oświatowego. Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego zmobilizowało mnie do zapoznania się z przepisami prawa oświatowego. Czytałam akty prawne, rozporządzenia, oraz zmiany, takie jak: Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Po zapoznaniu się z przepisami, rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym. Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam współpracę z opiekunem stażu, opracowałam plan rozwoju zawodowego. Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym co pozwoliło mi stosować się do aktualne obowiązujących procedur. Zapoznałam się również, z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań przedszkola. Analizując różnorodne przepisy zapoznałam się także z Konwencją Praw Dziecka. Brałam udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych, a także Radach Szkoleniowych, m,in,:

  • Rada szkoleniowa dotycząca gier i zabaw dydaktycznych z dnia 27 listopada 2013r., (poznaliśmy pojęcie gier i zabaw, rodzaje gier, ich funkcje, wpływ na rozwój dziecka oraz ich przykłady).

Prowadziłam dokumentację przedszkolną, wraz z nauczycielkami brałam udział w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów przedszkolnych. Współtworzyłam Koncepcje Pracy Przedszkola. Podczas trwania stażu interesowałam się wszytym, co dotyczyło rozwoju, zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym, miało mi to pomagać w pracy z dziećmi. Poszerzałam wiedzę poprzez rozmowy z dziećmi, innymi nauczycielami i rodzicami.

PODSUMOWANIE Uważam, że założone cele Planu Rozwoju Zawodowego zostały przeze mnie zrealizowane. Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi

potrzeba, modyfikuję je.

Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, warsztaty, podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii i pedagogiki. Stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej placówki. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych wynikających ze statutu. W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną. Dużą satysfakcję sprawia mi praca jako nauczyciel. Podczas pełnienia funkcji wychowawcy nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwinąć. Wykorzystywałam je w codziennej pracy wg potrzeb, konsekwentnie z zaangażowaniem i cierpliwością.
Sprawozdanie sporządziła Jarosława Brzezinska